Klimatfiktion

Med anledning av Earth Hour vill vi tipsa om några romaner med klimattema.

Klimatfiktion (Cli-Fi, climate fiction) är ingen ny genre, men senaste tiden har det getts ut mycket ny och bra litteratur med klimat som tema.

Przewalskis häst av Maja Lunde kretsar kring människor som på olika sätt kommer i kontakt med de sista vildhästarna, så kallade Przewalskis häst. I korta kapitel flyttas vi mellan tre tidsepoker. Zoologen Michail reser på en strapatsfylld resa till Mongoliet 1880 för att, i tidens anda, fånga in vilda hästar att ta med tillbaka till S:t Petersburgs zoo, där han arbetar.

Mer än hundra år senare, 1992, reser veterinären Karin till Mongoliet, men i omvänt syfte. De vildlevande hästarna är sedan länge utrotade, men genom ett långvarigt avelsprojekt mellan djurparker ska nu ett antal av hästarna återintroduceras i Mongoliet.

2064 bor Eva Aakershus i Norge. De flesta människor har gett sig av i hopp om ett bättre liv. Eva vill stanna, dottern Isa vill iväg. Livet blir allt svårare och de måste släppa ut sina djur eftersom de inte har foder till alla. Till slut har de bara höns, två getter och två kor kvar. Och så de två hästarna av den ovanliga rasen Przewalskis häst, som måste skyddas och bevaras till varje pris. Men om man måste välja, vad är viktigast att rädda - djur som kan ge mjölk och näring, eller en utrotningshotad ras? Vad är ett liv värt? Och vems liv är värt mest?

Kärleken till djuren är länken till nästa bok: Den sista migrationen av Charlotte McConaghy. Huvudpersonen Franny Stone älskar fåglar, men lever i en tid då fågelkvitter är sällsynt. Åttio procent av djuren på jorden har dött ut till följd av klimatförändringar. Franny ska följa några silvertärnor när de migrerar till Antarktis, och lyckas övertyga kaptenen på ett fiskefartyg att ta henne dit. Hon måste övervinna både människor med motstridiga intressen och naturkrafter för att nå sitt mål. Lite i taget får vi också glimtar av Frannys liv som sakta rullar upp hennes historia och det inre mörker hon kämpar mot.

Nattavaara av Thomas Engström och Margit Richert är en dystopi med spänningsvibbar. Engström har tidigare gett ut en serie thrillers och det märks i berättelsens driv. Det här är första delen i en trilogi som utspelar sig i Nordmark, ett landområde i norr som inte längre är en del av Sverige. Bokens undertitel ”roman i katastrofernas tid” beskriver ganska exakt vad det handlar om. Klimatkatastrofer, pandemier och finanskriser har förstört samhället, ett fåtal människor har dragit fördel av situationen medan de flesta andra svälter. Vi får följa ganska många personer vars vägar möts på olika sätt.

Alla tre böckerna finns i flera format, digitala och fysiska. Och har du inte läst Maja Lundes två tidigare böcker Binas Historia och Blå måste du absolut läsa även dem!

Klimatfiktion

1. Przewalskis häst