Tisteltankar

“Tisteltankar” var mycket bättre i slutet än vad den var i början. Det är en historia om sorg och hur svårt det är att vara modig som tonåring. Huvudpersonen Linn är med om att hennes mormor dör i hjärtinfarkt, och resten av boken försöker hon bearbeta sin förlust samtidigt som hon slåss med sin egen ångest och neurodiversion. Hon blir kär, dricker och har svårt att stå upp gentemot mobbning i skolan.

Boken får sjuka pluspoäng eftersom en tjock kille - Tim - får vara huvudpersonens romantiska intresse, och att han dessutom beskrivs som attraktiv (trots att Linn bråkar med sig själv om att han faktiskt är tjock och därför borde hon inte tycka om honom). Jag har svårt för Linn som drivande huvudkaraktär, eftersom jag blir frustrerad över att hennes inbundenhet och passiva beteende - men det är mer en smakfråga. Intressant att Linn just inte är mobbad eller utsatt, snarare precis på gränsen för att vara riktigt populär. Det gör hennes fega passiva personlighet mycket mer intressant, eftersom den motiveras med makt- och statuskamp på skolgården.

Eggert är en riktigt duktig författare. Det finns en antal meningar som är helt klockrena, och hon är skicklig på att illustrera vardagsrealism. Jag köper hela boken, och känner aldrig att det blir långsökt eller svårt att hänga med i händelseförloppet. Språkdräkten bär nästan hela boken, karaktärssmak åsido.

Överlag en rätt neutral och tidstypisk bok om tonåringsliv som säkert kan komma ett antal femtonåringar som också bråkar med sig själv och sitt mod till gagn.

Visa titlar

1. Tisteltankar